Dieta fara gluten celiaca – celiachia gluten free, cum functioneaza, ce se consuma, ce avantaje are

Dieta fără gluten a apărut în urma descoperirii faptului că o dietă cu un aport crescut de gluten este responsabilă pentru afecțiuni la nivelul sistemului digestiv, provocând un răspuns imun al organismului. Glutenul este una dintre componentele ce se găsește în principal în cereale și în produsele de alimentație ce conțin cereale, însă acest lucru nu înseamnă excluderea totală a acestora din alimentația dumneavoastră, ci doar înlocuirea unor ingrediente în așa fel încât conținutul de gluten să fie redus.

Această dietă nu este o dietă în propriul sens al cuvântului, ci reprezintă mai mult un regim alimentar, un stil de viață sănătos pe care persoanele ce suferă de intoleranță la gluten sau alte afecțiuni similare trebuie să și-l însușească pentru a duce o viață normală.

Cum functioneaza dieta fara gluten?

În cazul în care persoanele ce suferă de intoleranță la gluten consumă această substanță, corpul lor produce o reacție autoimună. Acest lucru înseamnă că organismul se consideră atacat, iar sistemul imunitar trimite celule cu rol de apărare al organismului la nivelul sistemului digestiv pentru a distruge substanțele dăunătoare. De cele mai multe ori, organismul ajunge să atace chiar părți ale intestinului, ceea ce provoacă discomfort, balonare, constipație, chiar și carențe în organism, din cauza faptului că pe termen lung, substanțele nutritive nu mai sunt absorbite la nivelul intestinului.

Dieta fără gluten limitează aportul glutenului în organism, eliminând efectele nedorite de la nivelul intestinelor.Cu cât intoleranța la gluten este mai puternică, cu atât efectul autoimun este mai agresiv, crescând riscul de apariție al altor afecțiuni grave, cum ar fi cele oncologice, carențe importante la nivelul organismului sau afecțiuni la nivelul glandei tiroide.

Cum se slabeste cu dieta fara gluten? 

Dieta fără gluten implică înlocuirea alimentelor și produselor ce au în componența lor această proteină cu alternative sănătoase ce nu provoacă reacția anormală a sistemului imunitar. Majoritatea oamenilor pot consuma cereale fără să aibă efecte secundare, însă acest lucru nu înseamnă că sunt feriți de efectele nedorite ale aportului de gluten în organism.

Boala celiacă este uneori greu de diagnosticat, deoarece simptomele acesteia sunt comune pentru foarte multe alte afecțiuni, starea generală a pacientului fiind afectată. Consumul crescut de gluten poate duce la apariția unor alergii severe și ale complicaților la nivelul intestinelor, iar studiile au asociat aportul ridicat al alimentelor cu conținut mare de gluten cu tulburări la nivelul creierului, precum crizele de epilepsie și autismul.

Ce se consuma la dieta fara gluten? 

Există numeroase alimente care nu conțin gluten în structura lor și pot fi consumate fără probleme în timpul acestei diete. Printre acestea se numără fructele, legumele, majoritatea produselor lactate, ouăle de înaltă calitate, carnea slabă de pește și de pui. Se recomandă ca aceste alimente să fie gătite într-un mod sănătos, fie la abur, fierte sau la cuptor.

În dieta fără gluten se pot consuma și anumite cereale care nu conțin gluten, precum: semințele de quinoa, hrișca, semințele de in, porumbul, făina de lupin, pastele de mazăre, orezul, soia etc. Este recomandat să introduceți în alimentația dumneavoastră și aceste cereale, deoarece ele conțin substanțe nutritive diversificate care asigură funcționarea optimă ale sistemelor din întreg organismul dumneavoastră.

Ce nu se consuma la dieta fara gluten? 

În dieta fără gluten nu se vor consuma alimente sau produse alimentare care au în componența lor gluten. Printre acestea se numără orzul și orice derivat din acesta (berea, inclusiv), secara, produsele din grâu, grișul, făina.

Există și anumite cereale care, deși nu au în conținutul lor gluten, sunt procesate în fabrici care procesează și cereale cu conținut ridicat de gluten, în specia grâu, ceea ce înseamnă că pot fi contaminate cu gluten. Una dintre aceste cereale ar fi ovăzul, de aceea nu este recomandat consumul ovăzului pe parcursul acestei diete.

De asemenea, nu recomandăm consumul produselor alimentare ce au în componența lor aditivi alimentari pe bază de amidon. Trebuie să aveți grijă și la suplimentele alimentare care utilizează glutenul pentru a lega întreaga compoziție a substanțelor nutritive.

Ce gustari sanatoase se pot consuma la dieta fara gluten?

Dieta fără gluten este structurată în așa fel încât veți avea trei mese principale pe parcursul zilei, însă pentru a vă acomoda cu planul dietei fără gluten, puteți să includeți și două gustări pe lângă mesele principle obișnuite.

Aceste gustări trebuie să fie incluse în lista alimentelor permise, pot fi constituite din fructe sau semințe, iaurt degresat cu semințe de quinoa etc. acestea fiind gustări sănătoase ce nu afectează eficiența dietei fără gluten.

În cazul în care observați o stagnare în procesul de pierdere a kilogramelor în plus sau dacă pur și simplu vă doriți să maximizați eficiența acestei diete, atunci puteți opta pentru un supliment alimentar care accelerează procesele metabolice și facilitează pierderea kilogramelor în plus.

Cum se poate tine dieta fara gluten la restaurant? 

Dieta fără gluten este destul de ușor de ținut la restaurant, deoarece puteți opta întotdeauna pentru preparatele pe bază de carne și legume. Nu ezitați să adresați întrebări personalului din cadrul restaurantului despre ingredientele folosite pentru un anumit preparat, în cazul în care acestea nu sunt menționate în meniu. 

Puteți face o cerere exclusivă de a nu fi folosite ingrediente ce conțin gluten în componența lor, astfel încât nu veți avea o reacție a sistemului imunitar la preparatele pe care le veți consuma în cadrul ieșirilor la restaurant.

Ce avantaje are dieta fara gluten?

Un efect imediat al urmării acestei diete este faptul că discomfortul asociat cu intoleranța la gluten va fi eliminat și veți începe să vă simțiți mai bine chiar în primele trei zile de la urmarea dietei.

Veți observa cum, pe parcurs, vă veți simți mai plin de energie și vitalitate, deoarece nutrienții vor începe să fie din nou absorbiți la nivelul mucoasei intestinale. Intestinul începe să se vindece gradual, regimul alimentar pe care îl urmați fiind un factor decisiv.

Dieta fără gluten are ca avantaj și faptul că sunt prevenite urmări grave ale deficiențelor de vitamine și minerale, în special în stadiile precoce ale depistării bolii celiace. Este redusă, de asemena, inflamația din organism, iar dieta fără gluten este una dintre dietele care nu încurajează consumul alimentelor procesate, ceea ce aduce o îmbunătățire majoră a stării de sănătate a fiecăruia.

Unul dintre cele mai importante beneficii ale dietei fără gluten este urmarea unui stil de viață sănătos, lucru important pentru orice persoană, indiferent dacă suferă sau nu de afecțiuni ale sistemului digestiv.

Dieta fara gluten 3

Ce dezavantaje are dieta fara gluten?

Bineînțeles, pe lângă regulile pe care dieta fără gluten le impune, un factor important al eficienței acestui regim alimentar constă în deciziile pe care fiecare dintre noi le face în ceea ce privește combinațiile alimentare făcute pe parcursul unei mese și cantitățile servite.

Singurul dezavantaj al acestei diete apare în cazul în care persoana care o urmează suferă și de alte afecțiuni, cum ar fi diabetul, deoarece dieta fără gluten crește aportul de fructe și de legume, ceea ce poate însemna un consum mai mare de carbohidrați ce pot produce dezechilibre la nivelul indicelui glicemic.

În cazul persoanelor care suferă de intoleranță și sensibilitate la gluten, dieta fără gluten nu prezintă dezavantaje, fiind regimul recomandat de către medicii specialiști pentru îmbunătățirea stării de sănătate.

Cum arata retetele pentru dieta fara gluten? 

Printre rețetele deosebite pe care le puteți pregăti se numără și pastele de quinoa cu sos pesto. Veți avea nevoie de paste de quinoa, busuioc, parmezan, muguri de pin, ulei de măsline. Pastele vor fi fierte conform instrucțiunilor de pe pachet, iar apoi li se va adăuga sosul de pesto, pe care îl vom pregăti astfel:

Cu ajutorul unui mojar și al unui pistil, vom mărunți mugurii de pin împreună cu cățeii de usturoi pe care i-am tăiat în jumătate înainte, până când vom obține o pastă densă. Apoi, vom adăuga și puțină sare după gust și frunzele de busuioc, puțin câte puțin, pe măsură ce amestecul se omogenizează. Acum, este timpul să adăugăm și parmezanul pe care l-am dat pe răzătoarea cu ochiuri mici, zeama de lămâie și puțin ulei de măsline. 

Pastele cu quinoa și sos pesto se pot servi fie calde sau reci, după preferințele fiecăruia!

O altă rețetă pe care o puteți pregăti este cea de somon la cuptor cu broccoli. Este o rețetă foarte simplă, veți avea nevoie doar de o bucată de somon pe care ați curățat-o de solzi și câteva buchete de broccoli. Într-o tavă tapetată cu hârtie de copt, vom pune somonul și broccoliul la cuptor, timp de o jumătate de oră.

Când acestea s-au rumenit la suprafață, vom scoate tava de la cuptor și vom servi somonul cu broccoli alături, după ce le-am stropit cu puțin suc de lămâie. Poftă bună!

Cum arata o lista de cumparaturi simpla pentru dieta fara gluten?

O listă de cumpărături simplă pentru această dietă va include cu siguranță legume și fructe, produse lactate și ouă, carne de orice tip, fie că este vorba de carne de porc, de vită, de pui sau chiar pește. Fructele de mare sunt și ele permise, iar în ceea ce privește cerealele puteți consuma quinoa, hrișcă, porumb, orez.

În ultimul timp, datorită conștientizării afecțiunilor de sănătate ce apar din cauza intoleranței la gluten, au început să apară pe piață produse care sunt marcate un simbol pe ambalaj, un spic de grâu tăiat, ceea ce atestă faptul că acestea nu au în componența lor gluten. Puteți alege alimentele pe care urmează să le consumați și după prezența acestui marcaj.

Recomandarile noastre pentru cei care tin dieta fara gluten 

Luni 

Mic Dejun 

Iaurt cu stafide

Pranz 

Supă de perișoare

Cina 

Creveți cu legume

Marti 

Mic Dejun 

Smoothie cu banane

Pranz 

Supă cremă de dovlecei

Cina 

Friptură de vită

Miercuri 

Mic Dejun 

Două ouă fierte

Bacon

Pranz 

Paste de quinoa cu sos pesto

Cina 

Supă de pui

Joi 

Mic Dejun 

Salată de legume cu brânză feta

Pranz 

Carne de vită cu piure de cartofi

Cina 

Pește cu legume la cuptor

Vineri 

Mic Dejun 

Smoothie cu căpșuni

Pranz 

Salată de legume cu somon

Cina 

Carne de porc cu sos de roșii la cuptor

Sambata 

Mic Dejun 

Două ouă ochiuri 

Roșii cherry

Pranz 

Varză cu carne la cuptor

Cina 

Supă de legume

Duminica

Mic Dejun 

Iaurt cu quinoa

Pranz 

Ciuperci umplute cu parmezan

Pui la grătar

Cina 

Friptură de vită cu broccoli

Dieta fara gluten – Mentinere 

Etapa de menținere a acestei diete presupune creșterea aportului caloric zilnic și menținerea principiilor de bază ale dietei fără gluten. Nu uitați că dieta fără gluten nu înseamnă că nu puteți consuma pâine, paste sau cereale, înseamnă doar că trebuie să încercați să găsiți echivalentele disponibile pe piață ce nu au gluten în compoziția lor.

Pentru a face acest lucru, este foarte util marcajul gluten free de pe ambalajele produselor. Acesta este reprezentat printr-un spic de grâu tăiat și vă va ajuta să vă orientați atunci când aveți nevoie de idei pentru a pregăti următoarea masă delicioasă sau atunci când sunteți în căutarea echivalentelor fără gluten a produselor dumneavoastră preferate.

Dieta fara gluten 2

Dieta fara gluten – Intrebari Frecvente: 

Ce contraindicatii are dieta fara gluten?

Dieta fără gluten nu este recomandată persoanelor care suferă de anumite afecțiuni precum diabetul, deoarece implică un aport crescut de fructe și legume.

Se poate tine dieta fara gluten in sarcina?

Da, dieta fără gluten se poate ține și în sarcină, deoarece include un aport diversificat de alimente, vitamine și minerale, însă cel mai bine discutați cu medicul specialist înainte de a urma această dietă.

Se poate tine dieta fara gluten in timpul alaptarii bebelusilor?

Da, dieta fără gluten se poate ține și în timpul alăptării bebelușilor deoarece este o dietă care asigură toți nutrienții necesari creșterii și dezvoltării armonioase a acestora.

Dieta fara gluten – Pareri De Pe Forum 

Paula Anton

„Am avut probleme cu boala celiacă foarte mult timp, însă nu a fost diagnosticată și am suferit în tăcere o mare parte din viața mea, fără să știu cât de ușor mi-ar fi fost să pot duce o viață normală. Medicul nutriționist mi-a recomandat dieta fără gluten după ce mi-a ascultat toate simptomele, iar încă din primele două zile de când am început să urmez această dietă, diferențele au fost vizibile!

În primul rând, starea de discomfort și balonare au dispărut complet! Nu mi-a venit să cred că asta a fost tot ceea ce a trebuit să fac pentru ca aceste simptome să dispară! Apoi, m-am simțit mult mai plină de energie și poftă de viață, am putut să ies cu copiii mei în parc și să ne jucăm ca pe vremuri, fără să obosesc la fel de repede ca înainte! 

Dieta fără gluten este un stil de viață sănătos!”

Eduard Țugui

„Soția mea urmează dieta fără gluten și inevitabil toate alimentele cu conținut de gluten au dispărut din casă, iar eu m-am alăturat ei în urmarea acestui regim alimentar. Inițial, nu am crezut că o dietă cu niște reguli atât de simple va face mare diferență, însă trebuie să recunosc că nu mă mai simt așa greoi, iar kilogramele în plus au început să dispară. Este una dintre acele diete care nu necesită urmarea unui plan alimentar format dintr-un singur aliment, ceea ce pe termen lung, mie chiar mi-a plăcut.

Regimul acesta fără gluten a intrat în obișnuința noastră, iar surplusul de kilograme adunat din cauza alimentației necorespunzătoare pe care o aveam înainte aproape a dispărut în totalite, am reușit să slăbesc 6 kilograme și nu mă voi opri din urmarea acestei diete fără gluten, pentru că, sincer vă spun, nu mi se pare deloc greu de ținut.”

Elena Pasăre

„Dieta fără gluten a fost una dintre cele mai realiste diete pe care le-am ținut, nu a fost nevoie să urmez planuri alimentare absurde, în care sunt incluse produse scumpe și greu de găsit. Într-adevăr fizic m-am simțit mult mai bine după ce am urmat această dietă și am reușit și să slăbesc 4 kilograme fără prea mult efort!”

Ce alte diete mai recomandati in afara de dieta fara gluten?

Dacă sunteti adeptul produselor sub formă de capsule de înghițit, va invit să cititi topul nostru cu cele mai bune pastile pentru slabit. Sper am să va ajtingeti silueta dorita.

Publicat
Din categoria Diete