Dieta fara carbohidrati – cum functioneaza, ce se consuma, ce avantaje are

În urma studiilor de specialitate realizate la nivel global, medicii au ajuns la concluzia că vinovați pentru acumularea kilogramelor în plus sunt în principal carbohidrații. Aceștia au căutat apoi o modalitate de a diminua aportul de carbohidrați în organismul uman, iar rezultatele au constat într-o pierdere în greutate importantă, urmând o dietă eficientă și foarte ușor de ținut.

Dieta fără carbohidrați este una dintre dietele cele mai sănătoase, deoarece sunt permise alimente ce asigură un aport diversificat de nutrienți, fără să cauzeze dezechilibre organismului nostru, totodată asigurându-i toate vitaminele și mineralele necesare pentru o funcționare optimă.

Cum functioneaza dieta fara carbohidrati? 

Dieta fără carbohidrați mai este cunoscută sub denumirea ei în limba engleză drept dieta low carb și are ca principiul de funcționare diminuarea aportului de carbohidrați pentru a aduce organismul în plin proces de cetoză. Procesul de cetoză înseamnă că funcțiile corpului uman sunt îndeplinite prin arderea grăsimilor în loc de arderile carbohidraților, așa cum se întâmpla în mod obișnuit.

Această dietă poate fi urmată adaptându-se aportul de carbohidrați în funcție de rezultatele pe care doriți să le obțineți. Dieta normală presupune un aport de carbohidrați între 10%-25% din bugetul caloric zilnic, însă există posibilitatea să urmați această dietă având un aport de carbohidrați sub 10%, pentru a crește eficiența procesului de cetoză.

Scăderea aportului de carbohidrați are loc gradual, astfel încât organismul să nu sufere un șoc și să fie mai ușoară tranziția către un regim în care grăsimile din țesutul adipos sunt metabolizate. Ideal, procesul de cetoză ar putea fi accelerat prin eliminarea totală a carbohidraților din alimentația noastră, însă acest lucru nu este posibil din cauza faptului că orice aliment are în componența sa o anumită cantitate de carbohidrați.

Cum se slabeste cu dieta fara carbohidrati? 

Mecanismul de acționare a dietei fără carbohidrați este unul destul de simplu: organismul uman metabolizează carbohidrații pentru a obține energia necesară unei funcționări optime în fiecare zi, iar proteinele și grăsimile sunt utilizate pentru hrănirea celulelor și pentru îndeplinirea altor funcții. Când în organism există un aport excesiv de glucide, acestea sunt stocate în țesutul adipos sub formă de grăsime.

Prin diminuarea aportului zilnic de carbohidrați, organismul este nevoit să apeleze la resursele de grăsime stocate în țesutul adipos și să le metabolizeze pentru a-și obține energia necesară unei funcționări optime. Acest lucru are ca rezultat pierderea în greutate, deoarece este metabolizat stratul de grăsime din țesutul adipos. Pentru o eficiență crescută a dietei fără carbohidrați este recomandat să aveți în vedere și bugetul caloric zilnic pe timpul dietei.

Ce se consuma la dieta fara carbohidrati? 

Pentru a putea ține această dietă într-un mod eficient, este necesar să urmați câteva reguli de bază. Dieta fără carbohidrați înseamnă în primul rând limitarea tuturor alimentelor ce au un indice glicemic mare, în special alimentele procesate și consumarea alimentelor cu un aport bogat de proteine și grăsimi sănătoase.

Ca reguli, nu ar trebui să se depășească o cantitate de o sută de grame de carbohidrați consumați zilnic. Carbohidrații trebuie să fie consumați în cadrul micului dejun sau a mesei de prânz, fiind mai ușor de metabolizat de către organism datorită faptului că pe parcursul zilei suntem mult mai activi decât suntem seara.

Nu este necesar să consumați un anumit buget de calorii zilnic, puteți consuma proteine și grăsimi sănătoase în orice cantitate. Se recomandă să consumați o cantitate mare de lichide în fiecare zi, de preferat între doi și trei litri pe zi pentru ca organismul să poată elimina cu ușurință și toxinele.

Ca alimente permise, veți putea consuma fără rețineri orice tip de carne, pește, ouă, legume, produse lactate, fructe de pădure. Puteți servi din când în când și un pahar de alcool, dar și ciocolată cu cel puțin 75% cacao.

Ce nu se consuma la dieta fara carbohidrati? 

Se va evita consumul de alimente procesate, cu un conținut ridicat de e-uri, coloranți, conservanți și grăsimi hidrogenate. Sub nicio formă nu se va consuma zahăr sau alimente care conțin zahăr, precum dulciurile sau produsele de patiserie. Este interzis consumul preparatelor de tip fast food sau a mâncărurilor prăjite în baie de ulei.

Nu este permis consumul cartofilor sau a altor legume cu un conținut ridicat de amidon, precum fasolea sau mazărea. Consumul de fructe este restricționat, deoarece acestea au un conținut ridicat de fructoză. Este interzis consumul cerealelor de orice fel.

Ce gustari sanatoase se pot consuma la dieta fara carbohidrati?

Această dietă a fost structurată în așa fel încât să respecte mesele principale ale zilei, fără să fie nevoie de adăugarea unor gustări adiționale pe lângă acestea, însă adesea, mai ales în primele săptămâni de la urmarea acestei diete, organismul are nevoie de o perioadă de acomodare, în care este posibil să simțiți senzația de foame pe parcursul zilei. Atunci, este permis și consumul gustărilor ușoare.

În cadrul acestor gustări, puteți consuma un iaurt cu un procent ridicat de grăsime, nuci sau ceaiuri fără îndulcitori. Cafeaua este și ea permisă, însă neîndulcită, eventual doar cu puțin lapte adăugat.

Pentru a vă putea obișnui mai rapid cu această dietă fără carbohidrați, dar și pentru a maximiza rezultatele obținute, puteți combina această dietă cu un supliment alimentar ce are ca scop accelerarea proceselor metabolice, astfel încât să fie facilitată pierderea kilogramelor în plus.

Dieta fara carbohidrati 3

Cum se poate tine dieta fara carbohidrati la restaurant? 

Din fericire, în cadrul acestei diete este permis consumul de proteine și de grăsimi sănătoase, așa că ieșirile la restaurant nu ar trebui să fie o problemă pentru dumneavoastră. Puteți comanda orice fel de carne, fie porc, vită, rață, pui sau pește, servit alături de legume cu conținut scăzut de carbohidrați. De asemenea, supele și ciorbele care sunt servite în meniurile restaurantelor sunt potrivite pentru dumneavoastră, deci nu ar trebui să vă faceți probleme din acest punct de vedere.

Dieta fără carbohidrați este una dintre cele mai populare diete tocmai datorită faptului că există extrem de multe preparate pe bază de carne, foarte diversificate în ceea ce privește aromele acestora. Există preparate ce pot fi servite fără a vă abate de la regimul dietei fără carbohidrați, bucurându-vă de o ieșire la restaurant în timp ce continuați procesul de slăbire!

Ce avantaje are dieta fara carbohidrati? 

În primul rând, dieta fără carbohidrați este foarte eficientă în ceea ce privește pierderea kilogramelor acumulate în plus. Datorită faptului că ea se bazează pe un consum ridicat de proteine, pofta de mâncare este ținută cu ușurință sub control, iar senzația de foame nu vă îngreunează urmarea acestui regim.

Faptul că nu sunt consumate alimente cu indice glicemic mare înseamnă, de asemenea, că această dietă este foarte importantă în prevenirea diabetului și ale fluctuațiilor indicelui glicemic. Se acționează, de asemenea, și în favoarea sistemului digestiv, pentru că metabolismul este activat iar alimentele sunt procesate mai ușor.

Există numeroase cercetări care au arătat legătura dintre consumul glucidelor și aspectul pielii, făcând o conexiune între un consum ridicat de carbohidrați și acneea. Dieta fără carbohidrați îmbunătățește astfel aspectul pielii, prin diminuarea aportului zilnic de carbohidrați.

Faptul că organismul metabolizează grăsimile din stratul adipos înseamnă și o mai bună circulație a sângelui, prin eliminarea depozitelor de grăsime din sistemul circulator. Consumul scăzut de carbohidrați are, astfel, un efect pozitiv și asupra nivelului dumneavoastră al tensiunii arteriale.

Ce dezavantaje are dieta fara carbohidrati?

Dacă sunteți predispuși la un nivel ridicat al colesterolului din sânge, atunci dieta fără carbohidrați nu este recomandată pentru dumneavoastră. De asemenea, specialiștii nu recomandă urmarea unei diete ketogenice, cu un aport sub <10% din bugetul caloric zilnic de carbohidrați copiilor, adolescenților, femeilor în perioada sarcinii, dar și în perioada alăptării, deoarece această dietă nu asigură toți nutrienții necesari unei dezvoltări echilibrate și optime.

În cazul persoanelor ce prezintă anumite boli cronice la nivelul organismului sau care suferă de diabet, se recomandă mai întâi purtarea unei discuții cu medicul specialist, astfel încât să se asigure că această dietă este potrivită pentru ei. 

Deoarece un aport scăzut de carbohidrați poate favoriza apariția unor anumite carențe de vitamine și minerale în organism, există posibilitatea de apariție a unor efecte adverse precum amețeli, greață, migrene, insomnie etc. Pe termen lung, această dietă restricționează aportul antioxidanților prezenți în fructe și în cereale, de aceea poate crește probabilitatea de apariție a bolilor oncologice și ale afecțiunilor la nivelul sistemului circulator.

Cum arata retetele pentru dieta fara carbohidrati? 

Puteți pregăti o friptură de vițel la cuptor. Pentru pregătirea acestei rețete vom avea nevoie de o bucată medie de mușchi de carne de vițel sau carne de vită, fragedă și tânără.

Condimentele pe care le veți folosi pentru a pregăti această carne vor fi proaspăt măcinate, în cantități potrivite astfel încât să se poată simți și gustul cărnii. După ce ați condimentat acest preparat, îl vom introduce la cuptor timp de 20 de minute, timp în care carnea se va coace uniform. Când va fi gata, o puteți trece prin tigaie ca să se rumenească pe toate părțile.

O altă rețetă pe care trebuie neapărat să o încercați în cadrul acestei diete este cea a salatei de pui cu ciuperci, maioneză și castraveciori murați. Veți avea nevoie de piept de pui pe care îl veți rumeni în tigaie, o conservă de ciuperci, puțină maioneză de casă și castraveciori murați tăiați în feliuțe de dimensiuni potrivite.

Veți amesteca toate aceste ingrediente și veți obține o salată sățioasă, delicioasă, pe care o puteți asezona cu puțină sare și puțin piper.

Cum arata o lista de cumparaturi simpla pentru dieta fara carbohidrati?

În lista de cumpărături pentru această dietă fără carbohidrați vom încerca să înglobăm cât mai mult din alimentele permise, astfel încât să ne asigurăm că organismul nostru are parte de o dietă diversificată și de un aport optim de vitamine și minerale. Lista de cumpărături pentru dieta fără carbohidrați trebuie neapărat să conțină carne, fie de porc, de vită, de pui, de curcan sau pește, ouă de calitate înaltă, produse lactate de preferat cu conținut ridicat de grăsimi. 

Desigur, nu vom uita să includem legumele cu un conținut scăzut de carbohidrați, fie că este vorba de legume precum broccoli, conopidă, varză albă sau roșie sau legume pe care le veți folosi pentru prepararea supelor precum țelina, păstârnacul, morcovul, usturoiul, legumele vor fi incluse neapărat în alimentația dumneavoastră în timpul acestei diete. Puteți alege cu încredere orice tip de legumă, în afară de cartofi, porumb și dovleac, deoarece au un conținut ridicat de carbohidrați, implicit un indice glicemic mare.

Recomandarile noastre pentru cei care tin dieta fara carbohidrati 

Luni 

Mic Dejun 

Omeltă din două ouă

Doi cârnăciori

Pranz 

Sarmale

Cina 

Salată de legume cu somon

Marti 

Mic Dejun 

Iaurt gras cu fulgi de cocos

Pranz 

Vânătă la cuptor cu carne de porc

Cina 

Ciorbă de perișoare

Miercuri 

Mic Dejun 

Două ouă fierte

Roșii cherry

Pranz

Pui cu ciuperci și smântână 

Cina

Doradă la cuptor cu broccoli 

Joi 

Mic Dejun 

Smoothie cu căpșuni

Pranz 

Friptură de vită cu gogoșari murați

Cina 

Salată de legume cu ton

Vineri 

Mic Dejun 

Două chifteluțe cu carne de pui

Pranz 

Supă de pui cu legume

Cina 

Mușchi de porc cu broccoli și vânătă la cuptor

Sambata 

Mic Dejun 

Două ouă ochiuri

Bacon

Pranz 

Ciorbă de burtă

Cina 

Tocană de legume cu pui la grătar

Duminica

Mic Dejun 

Iaurt cu nuci

Pranz 

Salată de legume cu pui

Cina 

Friptură de vită cu sos de roșii

Dieta fara carbohidrati 2

Dieta fara carbohidrati – Intrebari Frecvente: 

Ce contraindicatii are dieta fara carbohidrati?

Dieta fără carbohidrați nu este recomandată persoanelor care au probleme cu colesterolul, așa că vă recomandăm să discutați cu medicul specialist înainte de a urma această dietă.

Se poate tine dieta fara carbohidrati in sarcina?

Da, dieta fără carbohidrați se poate ține și în sarcină, însă fără a elimina complet aportul de carbohidrați din regimul dumneavoastră zilnic.

Se poate tine dieta fara carbohidrati in timpul alaptarii bebelusilor?

Da, dieta fără carbohidrați se poate ține și în timpul alăptării bebelușilor, însă fără a elimina complet aportul de carbohidrați din dieta dumneavoastră, astfel încât să asigurați toți nutrienții necesari pentru creșterea și dezvoltarea armonioasă a bebelușului dumneavoastră.

Ce alte diete mai recomandati in afara de dieta fara carbohidrati? 

0 Shares
Copy link
Powered by Social Snap